Erna Kerkhof | directeur van het Entreecollege en van Educatie & Inburgering

Daniëlle Westenenk | teamcoördinator Inburgering

Conny de Wit | BPV-coördinator van het Entreecollege

Interview

Gebundelde krachten: iedereen krijgt een kans

Samen sta je sterker. Dat beleeft Erna Kerkhof, directeur van het Entreecollege en van Educatie & Inburgering, iedere dag opnieuw op haar scholen. Zij licht met haar collega’s een paar voorbeelden uit van veranderingen en uitdagingen, en hoe ze daar samen met collega’s, partners en stakeholders de schouders onder zet.

Team Educatie & Inburgering over onderwijsvernieuwingen

“Samen zorgen we voor passend aanbod voor inburgeraars”

Per 1 januari 2022 ging de Nieuwe Wet Inburgering 2021 in. Dat betekende een verschuiving van (financiële) middelen, taken, verantwoordelijkheden en (administratieve) processen rondom inburgering.

Erna: “In feite is het ministerie van Sociale Zaken verantwoordelijk voor inburgering, maar de uitvoering ligt bij instanties, waaronder Onderwijsgroep Tilburg. Rondom inburgering werken we dan ook nauw samen met de gemeente Tilburg en andere regiogemeentes. Na een intakegesprek en Brede Intake bij de gemeente stromen inburgeraars door naar één van de drie inburgeringsroutes: de zelfredzaamheidsroute (Z-route), de B1-route (taalniveau) en de Onderwijsroute. Op basis van verschillende zaken – zoals leeftijd, opleiding en achtergrond – wordt bepaald welke route het beste past. En bij welke aanbieder inburgeraars terecht kunnen voor de lessen en ondersteuning die ze nodig hebben. Soms is er behoefte aan aanbod dat nog niet bestaat, dan denken we met de gemeente en andere stakeholders na over of en hoe we passend aanbod kunnen creëren. In 2023 trokken we bijvoorbeeld met de gemeente op voor een pilot; die bestond uit een combinatie van het taalonderwijs van de B1-route en andere (beroeps)vaardigheden van het Entreecollege. Speciaal gericht op jonge inburgeraars. Hiermee willen we samen de kans groter maken op succesvolle doorstroom naar het mbo. Die pilot ronden we halverwege 2024 af, en krijgt vrijwel zeker een vervolg.”

Soms is er behoefte aan aanbod dat nog niet bestaat, dan denken we met de gemeente en andere stakeholders na over of en hoe we passend aanbod kunnen creëren.

Start taalschakeltraject

De school voor Educatie en Inburgering tuigde voor de Onderwijsroute een volledig nieuw taalschakeltraject op. In de Onderwijsroute worden jonge inburgeraars voorbereid om door te stromen naar een mbo-opleiding, niveau 2, 3 of 4. Er zijn ook taalschakeltrajecten die voorbereiden op het hbo of de universiteit, maar die voert het ROC niet uit. Daniëlle Westenenk, teamcoördinator inburgering: “De grote winst van de nieuwe inburgeringswet: een traject leidt naar een diploma. Het heeft echt waarde voor de nieuwkomers. We bieden niet ‘zomaar een cursusje’ aan, leerlingen doen bij ons examen. Voorheen werden alle examens van inburgeraars bij DUO afgenomen, als school had je daar weinig mee te maken, dat is nu anders. Het inburgeringstraject is aangesloten bij de examencommissie van het Entreecollege.”

Naast Nederlands krijgen leerlingen ook de vakken rekenen, Engels, leervaardigheden, beroepskeuzevaardigheden en kennis van de Nederlandse maatschappij (KNM). Daniëlle: “Het zijn best pittige, intensieve trajecten voor onze leerlingen. In hun thuisland zouden ze ook naar school gaan, maar in hun eigen taal leren. Hier hebben ze nog een extra opdracht: Nederlands leren en hun weg vinden in onze maatschappij. Dat vraagt behoorlijk wat. Ik zie heel veel wilskracht en motivatie in de eerste groepen. Dat is mooi.”

In december 2022 begonnen we met 7 deelnemers, eind 2023 hadden we 55 deelnemers. De inburgeringstrajecten duren twee jaar, dus er zijn officieel nog geen ‘afstudeerders’.

Blik op Werk: vier sterren voor Educatie en Inburgering

Blik op Werk is een onafhankelijk kwaliteitsinstituut op het gebied van duurzame arbeidsparticipatie en inburgering. Zij vinden dat het ondersteunen van mensen met een zwakkere positie op de arbeidsmarkt noodzakelijk is. En dat deze mensen daarbij het beste verdienen. Daarom toetsen ze aanbieders op verschillende aspecten en verlenen ze een kwaliteitskeurmerk. Daniëlle: “Educatie & Inburgering heeft dat kwaliteitskeurmerk sinds 2017. In 2023 kwamen we heel goed uit de jaarlijkse audit: we kregen 4 sterren. En daar zijn we trots op!”

Team Entreecollege over beroepspraktijkvorming met jobcoaching

“Een win-winsituatie: voor studenten én bedrijven”

Ook het Entreecollege zoekt steeds vaker samenwerkingen op. En wel met het bedrijfsleven. “Dat werkt twee kanten op”, zegt Conny de Wit, BPV-coördinator van het Entreecollege. “Voor onze studenten is het vaak lastig om aan een stage te komen. Maar voor bedrijven in de regio is het ook ontzettend moeilijk om nieuwe werknemers te vinden, ook stagiairs. Zeker in de dorpen, waaruit de jeugd steeds vaker wegtrekt.” In 2023 stapte een groepje ondernemers uit Esbeek naar het ROC toe met de vraag hoe de scholen deze bedrijven aan stagiairs – en daarmee potentiële nieuwe medewerkers – kon helpen. Daar sprong Conny direct op in. “Onze school kent een specifieke doelgroep. We hebben jonge studenten die nog niet zo lang in Nederland zijn. Vaak spreken ze de taal nog niet zo goed, die zijn ze nog aan het leren. Hun leervraag kan afwijken van wat ze gewend zijn, daar moet ruimte voor zijn op een stagebedrijf. Het vraagt commitment van een stagebegeleider. Onze studenten zijn niet zomaar ‘extra handjes’, een bedrijf moet zelf ook in ze investeren.”

Jobcoaching met Becx Verhuur

Met Becx Verhuur in Esbeek ontstond al snel een goede samenwerking. Zij namen in 2023 in één klap maar liefst achttien jongeren onder hun vleugel; álle studenten van de profielen Assistent Metaal, Elektro- en Installatietechniek en Assistent Mobiliteitsbranche. Bij Becx werken studenten zowel aan basisvaardigheden – zoals vaktaal – als aan werknemersvaardigheden. Conny: “Eind schooljaar 2023/2024 ronden zij met dit traject hun opleiding op het Entreecollege af. Daarna gaan we met deze studenten bekijken of ze doorstromen naar mbo niveau 2, gaan werken, of een combinatie van beide.” Voor het Entreecollege is deze samenwerking waardevol. Conny: “Doordat we niet met achttien stagebedrijven te maken hebben, kan onze BPV-begeleider zijn tijd anders indelen. Die brengt nu ook tijd door bij Becx, waardoor er een hele natuurlijke vorm van jobcoaching ontstaat, een sterkere verbinding tussen school en werk.”

Ondersteuning vanuit Toekomstacademie Tilburg

Ook New Dutch Connection – daar valt de Toekomstacademie Tilburg onder – draagt bij met subsidie. “Zij helpen om studenten beter aan te laten sluiten bij de maatschappij en arbeidsmarkt. Dat doen ze heel praktisch en op maat. In ons geval zorgen ze voor vervoer: ze brengen onze studenten twee dagen per week naar hun werk. Maar ze wandelen ook geregeld binnen bij Becx om met studenten te praten. Om te kijken wat er speelt en hoe het gaat.”

Kansen voor de toekomst

Voor studenten zelf is dit ook echt een uitkomst, zegt Conny. “Zij hoeven zelf geen stageplek te zoeken. De arbeidsmarkt is voor een supervaardige student die de Nederlandse taal goed spreekt al niet zo makkelijk, laat staan voor onze doelgroep. Een ander voordeel: ze gaan niet alleen. Hun klasgenoten worden ook collega’s. Ze kunnen elkaar ook helpen.”

Dit soort samenwerkingen smaken naar meer. Erna: “We zien nu al zoveel potentie in dit voorbeeld. Op deze manier kunnen we jongeren een goede stageplek garanderen. Op onze school werken we met zeven profielen, het zou mooi zijn als we bij alle profielen zo’n duurzame partner kunnen vinden.”