Aukje van den Oord | Onderwijskundig adviseur NCVB Bedrijfsopleidingen en LLO-coördinator bij CvLLO

Kim van der Sande | hoofd Onderwijs bij Onderwijsgroep Tilburg en leidinggevende bij CvLLO

Interview

“Onze nieuwe manier van samenwerken is toekomstbestendig”

Het mbo leidt studenten praktijkgericht op. Dat vergroot de kansen op een goede plek op de arbeidsmarkt en in de samenleving. Onder meer door demografische ontwikkelingen, veranderende wet- en regelgeving, personeelstekorten en toename van technologiegebruik veranderen de behoeften op de arbeidsmarkt continu en razendsnel. Daarom moet ook het onderwijsaanbod veranderen. We moeten blijven leren. Met de strategische pijler Leven Lang Ontwikkelen (LLO) zet Onderwijsgroep Tilburg daar stevig op in. Ons Centrum voor Leven Lang Ontwikkelen (CvLLO) heeft veel know-how en ervaring om onze scholen hier goed bij te ondersteunen.

Kim van der Sande, hoofd onderwijs bij Onderwijsgroep Tilburg en leidinggevende bij het CvLLO: “Het mbo is de plek bij uitstek om in te spelen op verandering; het heeft oneindig veel onderwijsmogelijkheden. Door de sterke banden met het regionale bedrijfsleven is het bovendien een belangrijke partner in de regio. De ambitie van Onderwijsgroep Tilburg is een breed onderwijsaanbod bieden, om toekomstig werkenden optimaal voor te bereiden op de arbeidsmarkt. In lijn met maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en in samenwerking met partners in de regio. Het CvLLO ondersteunt scholen bij het uitbreiden en ontwikkelen van passend LLO-onderwijsaanbod en het maken van de verbinding tussen onderwijs en de bedrijfswereld.”

LLO-aanbod op alle scholen

“In de basis gaat het erom dat alle scholen straks aanbod beschikbaar hebben op het gebied van Leven Lang Ontwikkelen”, zegt Kim. “Daarin hebben wij als centrum verschillende rollen. Eén: de behoefte in de markt bepalen. Twee: passend onderwijsaanbod ontwikkelen. En drie: communityvorming en organisatorische ondersteuning. Ons team van accountmanagers, onderwijskundigen en administratief ondersteuners en ons netwerk vervullen samen met de scholen en het bedrijfsveld deze opdracht.”

Nieuw aanbod is belangrijk voor beter onderwijs. Daarvan profiteren studenten en medewerkers. Aukje van den Oord, onderwijskundig adviseur bij NCVB Bedrijfsopleidingen en LLO-coördinator bij CvLLO: “Als studenten een opleiding krijgen die past bij wat de arbeidsmarkt nú vraagt, dan hebben zij straks betere kansen. Daarom verweven we actuele thema’s in het onderwijsaanbod, denk aan de energietransitie of circulariteit. Over een paar jaar kunnen we niet meer anders. Daar moeten we nu al op voorsorteren. En daarbij hoeven we niet allemaal opnieuw het wiel uit te vinden; verbinding, samenwerking en expertisedeling helpt iedereen snel vooruit.”

Uitdagingen

Veranderingen doorvoeren kost vaak veel tijd. Kim: “Daarin ervaren we concurrentie van commerciële opleiders, waar vaak snel wordt geschakeld. Daarom helpen we scholen focus aanbrengen, keuzes maken, knopen doorhakken. Kortom: concrete stappen zetten.”

Om te zorgen dat Leven Lang Ontwikkelen als thema binnen onze scholen leeft, stelden onze schooldirecteuren met hun teams in het afgelopen jaar allemaal eigen ambities rondom Leven Lang Ontwikkelen op in hun meerjarenplannen. “Elke school heeft andere wensen, ambities en kansen. Dat maakt de puzzel complex”, vertelt Aukje. “Daarom houden we nauw contact met scholen. Wij hebben de tools om de plannen vervolgens slim vorm te geven en in de markt te zetten, passend bij de vraag van de arbeidsmarkt.”

Denktank Techniek

Een goed voorbeeld van een samenwerking tussen scholen en het CvLLO is de Denktank Techniek. Daarin komen sinds 2022 docenten, opleidingsontwerpers, collega’s van het CvLLO en andere onderwijsprofessionals samen om na te denken over Leven Lang Ontwikkelen. Kim: “We werken samen aan slimme opleidingsoplossingen voor het (techniek)onderwijs. En kijken wat scholen daarvoor nodig hebben en hoe nieuwe initiatieven aansluiten op de bedrijfswereld. In 2023 bouwden de scholen dat verder uit en bedachten zij ook daadwerkelijk nieuwe onderwijsproducten, zoals nieuwe modules.”

Aukje vult aan: “De Denktank Techniek is ambassadeur voor Leven Lang Ontwikkelen en voert regie op modules die ontwikkeld worden. Het brengt de juiste mensen op de juiste plek; experts worden ingeroepen voor specifieke onderwerpen. Voorheen moesten scholen vaak alleen aan de slag. Nu ontstaat een duurzame overlegstructuur, waarbij planmatig constructief wordt samengewerkt binnen alle lagen van Onderwijsgroep Tilburg. Iedereen heeft een eigen rol. Dat maakt dat scholen onderling makkelijker samenwerken, maar bijvoorbeeld ook dat marketing en communicatie wordt aangehaakt om nieuwe ontwikkelingen goed te promoten. De nieuwe manier van werken is toekomstbestendiger.”

Droom

Kim en Aukje dromen ervan om méér LLO-ambassadeurs te krijgen binnen alle lagen van de organisatie, en álle scholen binnen Onderwijsgroep Tilburg te helpen. Aukje: “We maken de cirkel rond door samen te kijken naar de vragen die vanuit de arbeidsmarkt ontstaan, daarop in te spelen met goed onderwijsaanbod én dat goed te vermarkten. Daarvoor hebben we elkaar nodig.”