Kim Teeuwen | programmamanager voor de mbo-werkagenda

Sam Hughes (21) | student Procestechniek van ROC Tilburg en voorzitter van de Centrale Studentenraad

Interview

Beter onderwijs door meer inbreng van studenten

“We praten niet over, maar mét de student

De stem van de student nemen we serieus bij Onderwijsgroep Tilburg. Plannen om de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren maken we niet alleen. Input van studenten is net zo belangrijk als die van andere interne en externe samenwerkingspartners om onze ambities te verwezenlijken.

Kim Teeuwen is programmamanager voor de mbo-werkagenda. In haar rol stuurt ze er onder andere op aan dat Onderwijsgroep Tilburg continu haar ambities en doelen in het oog houdt. Sam Hughes (21) is student Procestechniek van ROC Tilburg en voorzitter van de Centrale Studentenraad (CSR). Met de CSR denkt hij mee over belangrijke thema’s die spelen binnen Onderwijsgroep Tilburg, met als doel het onderwijs en schoolleven voor studenten te verbeteren en hun belangen te behartigen. Regelmatig zitten ze samen om tafel.

Kim: “Bij Onderwijsgroep Tilburg betrekken we al langer studenten bij het maken van plannen en in het verbeteren van ons onderwijs. In het afgelopen jaar kwam dat nog meer naar de voorgrond; we betrekken ze nog eerder in processen. Niet gek, want ons onderwijs draait uiteindelijk om de student. En dus praten we niet óver de student, maar mét de student. Omdat ze vanuit een ander perspectief kijken dan wij, positief-kritisch zijn op de dingen die we doen en met goede vragen komen, zetten ze ons écht aan het denken.”

Kwaliteitsagenda

Een mooi voorbeeld waarbij Onderwijsgroep Tilburg intensief aan de voorkant bij de ontwikkeling én in de uitvoering samenwerkt met studenten, is de kwaliteitsagenda: het meerjarenplan over de kwaliteit van het onderwijs. “De ambities die we in dat document beschrijven, willen we samen bereiken. Met de scholen, medewerkers, het werkveld én studenten”, zegt Kim.

Relevante thema’s

De kwaliteitsagenda is breed, vertelt Kim. “Denk aan thema’s als welzijn, stagediscriminatie, innovatie en onderzoek en aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt.” De CSR bekijkt zelf bij welke projecten zij aangehaakt wil worden en over welke onderwerpen zij wil meedenken. Het gebeurt ook andersom. “Projectleiders kunnen ook om input van studenten vragen. Een fijne wisselwerking.”

Sam: “De coronatijd heeft een behoorlijke impact gehad, we merken dat studenten nog steeds last hebben van de nasleep hiervan. Daarom vinden we welzijn bijvoorbeeld een heel belangrijk onderwerp. We denken ook graag mee over hoe we de overgang tussen vo en mbo, mbo en hbo en van mbo naar werkveld zo naadloos mogelijk laten verlopen. Ook bij het onderwerp kansengelijkheid worden we graag betrokken. Verder hebben hbo- en wo-studenten een introductieweek, studentenpasjes en andere voorzieningen. We gaan bekijken of mbo’ers daarin ook geïnteresseerd zijn en of we daarin kunnen ondersteunen.”

Successen

Op die manier werden al successen behaald. Sam: “Van studenten wisten we dat stagelopen spannend is, en de drempel soms hoog. Door studenten eerst kort kennis te laten maken met een stageplek voordat ze beginnen, tijdens een meeloopdag bijvoorbeeld, nemen we die drempel weg. Dat geven wij door aan betrokken collega’s uit de organisatie, zij zorgen dat het gefaciliteerd wordt.”

Zichtbaarheid

Studenten bereiken blijkt tegelijkertijd de grootste uitdaging. “Heel veel zaken zijn er al wél, maar studenten weten er niet vanaf”, zegt Sam. “We hebben bijvoorbeeld een goed zorgteam waar studenten terechtkunnen als zij problemen ervaren. En een centraal meldpunt waar ze roosterproblemen kunnen melden of een klacht kunnen indienen. Studenten maken daar nog weinig gebruik van. Daarom brengen we die zaken onder de aandacht. Dat deden we bijvoorbeeld al voor de cultuurkaart, die studenten gratis kunnen aanvragen om korting te krijgen op een bioscoopbezoek, theatervoorstelling, festival of merk. Veel studenten hebben hier allemaal geen idee van. De CSR werkt aan het vergroten van haar bereik en zichtbaarheid. Bijvoorbeeld met media, zoals Instagram.”

“Niet iedere student hoeft volledig op de hoogte te zijn van de inhoud van de kwaliteitsagenda, maar er zit wel een taak voor Onderwijsgroep Tilburg om goed te communiceren dat we werken aan thema’s die relevant zijn voor de student”, vindt Kim. “Zodat studenten beter op de hoogte zijn van de initiatieven en voorzieningen die er voor ze zijn, en dat ze daar ook over mogen meepraten als ze dat willen.”

Inhoudelijk gesprek

Kim en Sam zijn blij met de samenwerking tussen Onderwijsgroep Tilburg en de student. Sam: “We voeren echt inhoudelijk het gesprek met elkaar, over alles valt te praten en er wordt écht naar ons geluisterd. We hebben invloed op wat er gebeurt en dat is goed nieuws voor de student.” Kim concludeert: “Onze plannen zijn daadwerkelijk beter geworden door de input van onze studenten. De kwaliteitsagenda is een stuk dat gedragen wordt. Samen gaan we onze ambities voor de toekomst waarmaken.”