Niels Hessels | directeur Huisvesting en Facilitaire Services

Interview

“Vernieuwen en vergroenen: onze huisvestingsprojecten stomen ons klaar voor de toekomst”

Leerlingen, studenten en medewerkers voelen zich thuis bij ons. Dat willen we graag zo houden. Daarom kijken we naar de toekomstbestendigheid van onze schoolgebouwen. Want die zijn soms verouderd en moeten we verduurzamen. Onderwijsgroep Tilburg kiest voor clustering van onderwijs, en gaat vanuit twee prominente plekken in Tilburg werken.

Niels Hessels, directeur Huisvesting en Facilitaire Services: “We werken toe naar twee centrale campussen. De gebouwen op Campus Stappegoor worden verduurzaamd en opgeknapt. En we realiseren een nieuw onderwijscluster aan de Wandelboslaan en Reitse Hoevenstraat. Onlangs kocht Onderwijsgroep Tilburg daarvoor het voormalige Pauluslyceum aan de Wandelboslaan aan, dat in de komende tijd wordt omgetoverd tot een inspirerende en nieuwe onderwijslocatie. Op een steenworp afstand krijgt het Schakelcollege een nieuw gebouw.

Studeren en verblijven

Het project in Tilburg-West – Campus Wandelbos– bevindt zich in het zogenoemde kenniskwartier, vertelt Niels. “In dat gebied zet de gemeente Tilburg sterk in op openbaar vervoer, vergroening, gezondheid en welzijn en participatie van de buurt. Leren, werken en wonen komen er samen en het wordt een belangrijke aankomstplek in de stad.”

Campus Stappegoor, het project in Tilburg-Zuid, is onderdeel van een sport- en onderwijscampus. “Van origine zitten we daar met sterke techniekopleidingen. In de buurt van vo, mbo en hbo. Ook sport is prominent aanwezig in de omgeving, met een sporthal, atletiekbaan, zwembad, schaatsbaan. En er komt een nieuwe turnhal. Deze locatie is volop in ontwikkeling; de infrastructuur wordt heringericht, er zijn plannen voor woningen en het wordt een meer autoluwe zone. Een plek waar je niet alleen komt om te studeren, maar ook om te verblijven. De locaties Wandelbos en Stappegoor zijn allebei perfecte plekken voor goed onderwijs, waarin iedereen zich thuis kan voelen.”

Verbinding

Veroudering is een belangrijke reden om de huisvesting aan te pakken. Maar er zijn meer redenen. “De maatschappij, het werkveld en de regio veranderen”, zegt Niels. “Leren doe je niet alleen op school, maar overal. Daarom willen we een bredere verbinding tussen verschillende opleidingen, scholen en het bedrijfsleven realiseren. Huisvesting speelt daarin een sleutelrol; een goede, toegankelijke, fysieke locatie maakt verbinding makkelijker.”

Opleidingen worden op basis van verwantschap en samenhang nog meer geclusterd. “We willen ‘toevallige’ ontmoetingen tussen studenten, medewerkers, opleidingen, scholen, het werkveld en de regio stimuleren. Want we kunnen hartstikke veel van elkaar leren en elkaars krachten benutten door meer samen te werken”, zegt Niels.

Vergroenen

Daarnaast heeft Onderwijsgroep Tilburg een flinke verduurzamingsopgave. “We streven ernaar om onze gebouwen energieneutraal te maken. En we gaan onze buitenterreinen vergroenen. Met zonnepanelen, ledverlichting en hybride verwarmings- en koelsystemen in de gebouwen werken we aan onze doelstellingen.” Onderwijsgroep Tilburg wacht niet met vergroenen totdat de grote plannen gerealiseerd zijn. “Ook op locaties die we binnen afzienbare tijd niet meer gebruiken, gaan we vergroenen. Want de student die daar nu studeert, heeft ook recht op een gezonde, groene leeromgeving. Daarom halen we ook nu al stenen weg en zetten we daarvoor groen terug.”

Eén identiteit

Natuurlijk zijn er ook uitdagingen. Niels: “Onze scholen en opleidingen bevinden zich nu in individuele gebouwen, met een eigen cultuur en manier van werken. Komen opleidingen straks meer samen in één gebouw, vraagt dat iets van iedereen. We willen namelijk geen bedrijfsverzamelgebouw worden, maar één groep met één identiteit. Iedereen moet de plannen omarmen. Daarvoor is begrip, draagvlak en samenwerking nodig. In het afgelopen jaar zette Onderwijsgroep Tilburg daarom verschillende projectgroepen op, bestaande uit een afvaardiging van scholen en ondersteunende diensten. We inventariseerden wensen en behoeften en houden daar bij de inrichting van onze gebouwen rekening mee.”

Ruimte voor ontwikkeling

Studenten en medewerkers mogen zich vooral verheugen op de veranderingen en de nieuwe thuisbasis, benadrukt Niels. “We gaan ervoor zorgen dat de twee campussen van Onderwijsgroep Tilburg voldoen aan de eisen van de toekomst”, zegt hij. “We blijven aansluiten bij de ambities van de student. In de nieuwe omgevingen kunnen studenten zich stap voor stap blijven ontwikkelen, door de gehele schoolcarrière heen. Dat opleidingen straks dichter bij elkaar zitten, biedt kansen om bij elkaar naar binnen te kijken.”

De ruimtes gaan ook letterlijk meer ruimte bieden voor studenten en medewerkers. “Om je even terug te trekken en apart te werken aan een opdracht of project. Of juist in groepjes bij elkaar te komen om te studeren of overleggen. Medewerkers profiteren van een duidelijkere scheiding tussen werken en overleggen. Om rustig te werken zoek je een flexplek op of werk je thuis, voor een creatieve sessie met collega’s boek je de speciaal daarvoor ingerichte ruimte.”

Onderwijs met impact

In schooljaar 2028-2029 landt Onderwijsgroep Tilburg op de nieuwe plekken. Een moment waar Niels erg naar uitkijkt. “Samen zorgen we voor goed onderwijs met impact. Door onderwijs te clusteren op twee prominente plekken in Tilburg, creëren we een vernieuwende, inspirerende en creatieve omgeving die uitdaagt om te ontwikkelen en die onderdeel is van de maatschappij.”